Blog Készítés: Útmutató Kezdőknek

A digitális korban a blogolás egyre inkább az egyéni kifejezés és az információ megosztásának egyik legfontosabb formájává válik. A blog készítés sokszínű világa lehetőséget kínál mind a személyes élmények megosztására, mind szakmai vagy hobbi érdeklődésünk kifejezésére. Azonban ahhoz, hogy sikeres legyünk ebben a dinamikus online közösségben, fontos megértenünk, hogy hol és hogyan kezdjük el blogolásunkat, valamint milyen alapelveket kell követnünk a hatékony és vonzó tartalom létrehozásához.

Blog készítés

Ebben a cikkben áttekintést nyújtunk a blogolás alapjairól, bemutatjuk, hogy milyen platformok állnak rendelkezésre a blogok létrehozására, megvizsgáljuk a blogolás célját és annak jelentőségét, valamint átadjuk a legfontosabb tippeket és trükköket a WordPress használatáról és az alapvető SEO (keresőoptimalizálás) elvekről a blogod népszerűségének növelése érdekében. Legyen szó akár személyes naplóról, szakmai blogról vagy vállalkozásod online jelenlétének erősítéséről, ez a cikk segít eligazodni a blogolás izgalmas világában, és segít megtervezni és kialakítani az álmaid blogját.

Tartalomjegyzék

A blogolás célja

A blogolás számos különböző célt szolgálhat, attól függően, hogy egyénileg vagy vállalkozás szintjén milyen célokat tűzünk ki magunk elé. Fontos megértenünk, hogy a blogolásnak három főbb célja lehet: az egyik a személyes érdeklődés, hobbik vagy élmények megosztása, a másik a vállalkozás online jelenlétének erősítése és a célcsoporttal való kapcsolattartás, míg a harmadik lehetőség a blog mint bevételi forrás önmagában, amely monetizálásra kerülhet.

1. Kedvtelésből vagy személyes érdeklődésből való blogolás

Amikor a blogolást saját kedvtelésünk vagy személyes érdeklődésünk vezérli, akkor elsősorban arra törekszünk, hogy megosszuk gondolatainkat, élményeinket vagy szakmai ismereteinket egy szélesebb közönséggel. Ez lehet egyfajta személyes napló, ahol megörökítjük életünk fontos eseményeit vagy éppen egy szakértői blog, ahol saját tapasztalatainkon vagy tudásunkon keresztül osztunk meg információkat másokkal. Ebben az esetben a fő motiváció a személyes elégedettség és az érdeklődés kielégítése, és nem feltétlenül a pénzügyi előnyök vagy az üzleti célkitűzések elérése.

2. Vállalkozás online jelenlétének erősítése

A vállalkozások számára a blogolás kiváló eszköz a márkaépítésre, az online jelenlétük erősítésére és a potenciális ügyfelekkel való kapcsolatépítésre. Ebben az esetben a blogolás egy stratégiai eszköz, amelyet a marketing céljaink elérése érdekében alkalmazunk. A blog általában olyan tartalmat kínál, amely releváns és értékes a célcsoportunk számára, ezáltal növelve az online látogatottságot, javítva a SEO-t és elősegítve a konverziókat.

3. A blog mint bevételi forrás

A blogolásnak további lehetősége van a monetizálásra. Amikor a blog olyan népszerűvé válik, hogy jelentős látogatottságot vonz, lehetőség nyílik különböző bevételi források létrehozására, mint például a hirdetések, az affiliate marketing, a termékek vagy szolgáltatások értékesítése, vagy akár a fizetős tartalom. Ebben az esetben a blog nem csupán információközlésre vagy márkaépítésre szolgál, hanem aktív bevételi forrás is lehet.

Különbségek a blogolás céljai szerint

1. Stílus

2. Témaválasztás

3. Keresőoptimalizálás

Hol Blogoljak?

Az ingyenes blogolási platformok széles skálája elérhető, amelyek segítségével könnyedén elkezdheted saját blogod létrehozását. Ezek az ingyenes felületek ideális lehetőséget kínálnak azoknak, akik kezdőként szeretnék felfedezni a blogolás világát, vagy akik számára fontos az egyszerűség és az alacsony kezdeti költségek. Vegyük sorra az általános előnyöket és hátrányokat az ingyenes blogolási platformokkal kapcsolatban.

Előnyök

Hátrányok

Az ingyenes blogolási platformokat elsősorban azoknak ajánlom, akik kizárólag kedvtelésből vagy személyes érdeklődésből blogolnak. Ezek a platformok kiváló lehetőséget kínálnak arra, hogy gondolatainkat, élményeinket vagy hobbijainkat megosszuk másokkal, anélkül hogy anyagi ráfordításokat igényelnének.

Másoknak, akik üzleti tevékenységből blogolnának, az ingyenes platformoknak számos korlátja miatt, nem ajánlom. Kiemelt fontosságú ugyanis a testreszabás és a professzionalizmus, ezért érdemes lehet fizetős blogolási platformokat fontolóra venned, melyek szélesebb körű funkcionalitást és rugalmasságot kínálnak, nem beszélve az egyéni domain használatának lehetőségéről.

Egy másik fontos érv az ingyenes blogok ellen, hogy nem tudsz brandet építeni vele, vagy a vállalkozásod tekintélyét növelni a keresőmotorok előtt, hisz a tartalom, amit gyártasz, gyakorlatilag a platform szolgáltatójáé lesz.

Ha úgy döntesz, hogy neked megfelelő az ingyenes blogolás, és a korlátai nem zavarnak, akkor itt van néhány platform, amik közül válogathatsz.

Blogolás WordPressben

Amint a WordPress telepítése megtörtént, itt van néhány fontos beállítás és lépés, hogy hogyan kezdj el blogolni WordPressben.

1. Alapbeállítások

Menj a WordPress admin felületére (általában a http://weboldaladneve.hu/wp-admin címen érhető el). Állítsd be az alapvető információkat, mint például a webhely nevét és a szlogenjét a Beállítások > Általános menüpontban.

2. Permalink (közvetlen hivatkozás) struktúra

Válassz egy megfelelő permalink struktúrát a Beállítások > Közvetlen hivatkozások menüpontban. Például ajánlott a Bejegyzés név struktúra, ami a címből készít érthető URL-eket a címet figyelembe véve. Semmiképp se válaszd az egyszerű opciót, mert abban nincs bent, hogy miről szól a cikk. Ez SEO szempontból rendkívül rossz.

3. Kategóriák és címkék

Hozz létre kategóriákat és címkéket a Bejegyzések > Kategóriák és Címkék menüpontban. Ez segíti a tartalmaid rendszerezését és a keresőoptimalizálást.

4. Biztonsági mentés és védelem

Telepíts egy biztonsági bővítményt és rendszeresen készíts biztonsági mentéseket a webhelyedről, hogy védve legyen a bármilyen adatvesztéstől vagy támadástól.

Az első cikk írása

A Blog cikk formailag

Amikor egy blogcikket írsz, fontos szem előtt tartani néhány alapvető formai szempontot, hogy az olvasóid számára könnyen érthető és vonzó tartalmat hozz létre.

1. Kinek írsz

Fontos, hogy tisztában legyél a célközönségeddel. Kérd magadtól, hogy ki fogja olvasni a blogodat, és milyen érdeklődési körrel rendelkeznek az olvasóid. Alkalmazd az olvasóközpontú megközelítést: írj olyan tartalmat, ami releváns és hasznos az olvasóid számára, és figyelembe veszi az ő szükségleteiket és érdeklődési területeiket.

2. Stílus meghatározása

A stílus meghatározása a célközönség és a témák alapján történik. Ha például szakmai vagy üzleti témákról írsz, formálisabb stílusú cikkeket írhatsz, míg egy személyes vagy hobbi blog esetén laza, személyesebb hangnem lehet hatékonyabb. Legyen következetes a stílusod az egész blogodon belül, hogy az olvasóid tudják, mit várnak tőled. Fontold meg, hogy magázod vagy tegezed az olvasót. Mostanában én úgy érzem, hogy bármi is legyen a téma vagy a formalitás mértéke, a tegezés sokkal természetesebben és közvetlenebbül hangzik. Én a magázást (vagy inkább önözést) mindenképp kerülném.

3. Szakszavak konzisztenciája

Ha szakszavakat használsz, győződj meg róla, hogy azok megfelelően vannak magyarázva, különösen, ha a célközönséged nem feltétlenül ismeri a szakzsargont. Ügyelj a konzisztenciára a szakszavak használatában az egész cikked során, hogy ne legyen zavaró az olvasók számára. A rövidítéseket vezesd be, ne vedd egyértelműnek, hogy az olvasóid értenek mindent, amit te.

4. Mesterséges intelligencia használata

A mesterséges intelligencia (MI) egyre inkább fontos tényezővé válik a tartalom létrehozásában és terjesztésében. Fontold meg, hogy miként lehetne a cikkedben használni az MI-t. Teljesen ellenőrizetlenül írt cikkeket nem ajánlok, de az MI nélkülözését sem találom okos dolognak. Gondolj abba is bele, hogy a tartalom előállításán kívül, hogyan tudnád kihasználni az MI-t? Például elemzésre, táblázatok készítésére, összegzésre, adatok alapján szöveg írásra, chatbot készítésére. Rengeteg lehetőség van, olyan is, amire még senki sem gondolt. Ha te leszel az első, nagyban megkönnyíted a dolgod, és konkurencia mentesen fejlődhetsz.

5. Hossz, komplexitás

A cikk hossza és komplexitása attól függ, hogy milyen témáról írsz, és mennyire részletesen szeretnél belemenni a témába. Általánosságban az mondható, hogy a 300 szó alatti cikkeket a keresőmotorok nem szeretik, úgy hívják őket, hogy thin content (vékony tartalom). Ha ennél több szót írsz, az még viszont nem jelenti, hogy automatikusan szeretni fogja a Google a cikkedet. A nehézségre pedig kitaláltak egy mértéket, amit úgy hívnak, hogy readability (olvashatóság). Általánosságban az mondható el erről, hogy a cikked minél tágabb célközönség számára olvasható, annál jobb. Tehát egy általános iskolás nyolcadikos szintjénél ne nagyon legyen bonyolultabb.

A blogg cikk és a SEO

Amikor kitalálod, hogy miről írj, először is nézd meg, hogy érdekel-e bárkit a téma vagy jobban mondva, mi az a kulcsszó, ami az embereket érdekli. Vegyünk egy példát. Teszem azt, hogy egy fodrászat blog oldalára készülsz cikket írni. Gondolj ki néhány ötletet, témát, ami egy fodrászat tevékenységi körébe tartozik, például hajfestés. Meg is van a kulcsszavad, keressünk rá a SEMrush-t használva.

Hajfestés kulcsszó eredménye SEMrushban fő kép

Azt látjuk, hogy a kulcsszó szándékát tekintve lehet információs és tranzakciós is. Nekünk a blogban információs kulcsszavak kellenek, de ez azért egy kicsit tág, és ha megnézzük a Google első oldalát errea kulcsszóra, azt látjuk, hogy egy hosszabb farkú (long tail) kulcsszóra rangsorol mindenki, az pedig a „hajfestés otthon”. Nem is meglepő, hogy a SEMrush is második helyen, havi 720 találattal hozza ezt a kulcsszót:

Hajfestés kulcsszó eredménye SEMrushban variációk

Így már meg is van egy téma, amiről érdemes írni, a 14-es nehézség pedig egyáltalán nem sok. Lehet, hogy érdemes esetleg a ’hajfestés terhesen’ kulcsszóról írni először, aminek csak 5-ös a nehézsége. Ha nagyon új a honlapod, érdemes ezzel kezdeni, könnyebb lesz rá rangsorolni. Aztán van még egy csomó ezen kívül, lehet egy teljes kategória akár a hajfestés.

A tartalom stratégiájának kidolgozása rendkívül fontos a jó rangsorolás eléréséhez. Ha szeretnéd egy szakértő segítségét igénybe venni, vedd fel velem a kapcsolatot.

KAPCSOLAT

Ezek után menj a SEMrush Content Marketing > SEO Content Template részére, ahol egy sablont tudsz létrehozni a kulcsszavadra. SEMrush hiányában - de amellett is – érdemes megnézni az első három rangsorolt cikkjét. Nézd meg miről írnak, milyen fejléceik vannak, és milyen hosszú a cikk. Ennek tudatában írd meg a sajátodat, ami nagyjából tartalmazza, amit az első három és még többet ha lehet. A hosszúság is körülbelül legyen olyan hosszú mint a többi.

Ez egy általános és leegyszerűsített leírása a cikk megírásának. Ennél persze több mindent figyelembe kell venni az on-site SEO (az oldalon történő tartalmakat érintő keresőoptimalizálás) területén is. A jó rangsorolást persze mindez nem garantálja, hisz azt sok más is befolyásolja (pl. a cikkre mutató külső linkek).

Honnan lesz olvasóm?

Sajnos nem elég csak írni a blogban, arra is kell időt szánni, hogy olvasókat szerezz. Nézzük meg milyen módszerekkel tudod ezt megtenni.

Organikus forgalom

Az organikus forgalom akkor jön létre, amikor valaki keresőmotorba ír egy kulcsszót vagy kifejezést, és a keresőmotor az adott kulcsszóhoz vagy kifejezéshez releváns tartalmat kínál a találati listán. Amikor az olvasók rákattintanak a találatra, és meglátogatják a webhelyedet vagy blogodat, az azt jelenti, hogy az organikus forgalom révén érkeztek hozzád.

A nagy organikus forgalom eléréséhez jó SEO stratégia szükséges. Fent már említettem, hogy hogy érdemes nekiállni egy cikk megírásának, de ez csak a kezdet. Sok off-page SEO (nem a weblapra koncentrálódó keresőoptimalizálás) stratégiákat is be kell vetni, például a külső hivatkozások megszerzése (link építés: link building).

Ez a legfontosabb módja annak, hogy olvasókat szerezz.

Keresőhirdetések

A Google Ads és a Bing Ads segítségével hirdethetsz a keresőmotorok találati listáiban. Ez már kevésbé jó, mert nem ingyenes. Előnye persze az, hogy a találati listák elején lesz az oldalad. Erre olyan landing oldal (landing page) készítése szükséges, ami konvertál azonnal, tehát tranzakciós kulcsszóra épült. A blogod viszont ennek pont az ellenkezőjét, információt közölni hivatott.

Közösségi média

Ha van időd vagy kapacitásod, akkot érdemes Facebook, Instagram, TikTok, stb közösségi médián tartalmat gyártani. Ezekről a helyekről rengeteg olvasót tudsz bevonzani a blogodra, majd olyan helyekre terelni őket, amik konkrétan konvertálnak. Nem véletlen, hogy a ngyobb cégeknek külön Social Media Managerük is van, akik csak ezzel foglalkoznak.

Gyakran Ismételt Kérdések (GYIK) - Blog készítés

KAPCSOLAT

További cikkek a kategóriában